ТЕМА. Великдень в
Україні.
Мета:
навчальна: закріпити й
поглибити знання учнів про свято Великодня (народні традиції відзначення,
атрибутика тощо);
розвивальна: формувати
моральні якості; розвивати цікавість до українських обрядових свят;
виховна: виховувати в
дітей духовність, працелюбність і любов до природи.
Обладнання:
піктограми про дні страсного тижня , зображення
великоднього кошика,зображення продуктів (із великоднього кошика), ілюстрації
із символікою кольорів і символів, шаблони писанок, ноутбук.
ХІД
ЗАНЯТТЯ
І. Організаційна частина
1. 1. Привітання
-
Доброго дня вам любі діти.
1.2. Актуалізація опорних
знань і чуттєвого досвіду.
Діти, який сьогодні день? (середа). Так,а чим
особливий тиждень який почався цього понеділка? (в Понеділок почався страсний
тиждень). А частиною якого важливого періоду підготовки він є? (частиною
Великого посту). А що ми робимо в період цього посту,для чого ми постимо? (щоб
очистити свою душу і розум від усього поганого, що нас оточує)
ІІ. Основна
частина
2.1. Бесіда про
Великий піст.
- Скільки
часу триває Великий піст? (7 тижнів).
- А від чого людина повинна утримуватися під час
великого посту? (від поганих слів і думок, а також є певні обмеження в
харчуванні).
Він триває сім тижнів і повинен супроводжуватися
духовною практикою, щоб людина могла очистити свій організм, розум і
душу.
- А як ви готуєтеся
до Великодня? (Хресна дорога,заборони в харчуванні і т.п)
А чи знаєте ви, що таке Хресна дорога?( дорога, яку Ісус
Христос пройшов на Голгофу) Так ,правильно.
2.2. Розповідь з
елементами бесіди «Страсний тиждень».
У Світлу седмицю(це 7 днів Страсного тижня) кожен
віруючий може попросити воскреслого Бога про допомогу і заступництво, дарування
віри, сил і здоров'я.)
А чи знаєте ви,що люди роблять кожного дня протягом
цього тижня,які традиції виконують?
(Страсний
понеділок (використовую піктограми –
будинок, пензлик,насінина)
За
традицією український і закарпатський люд у Страсний понеділок прибирав свою
оселю — фарбував, мив, чистив.
У понеділок, особливо для жінок, день починався рано. Ще до сходу сонця мати будила дочок, і вони, вмившись, починали порядкувати, змащувати жовтою глиною долівку на призьбі, потім мили ладу (скриня на одяг), лавиці, стіл, двері, чистили вікна тощо. Після обіду йшли на город, аби до живного четверга посіяти все насіння.
У понеділок, особливо для жінок, день починався рано. Ще до сходу сонця мати будила дочок, і вони, вмившись, починали порядкувати, змащувати жовтою глиною долівку на призьбі, потім мили ладу (скриня на одяг), лавиці, стіл, двері, чистили вікна тощо. Після обіду йшли на город, аби до живного четверга посіяти все насіння.
Страсний
вівторок
(піктограми – праска, білизна,дрова)
Думаю,
що найцікавіше вам дізнатися про середу, це ж сьогоднішній день.
У
вівторок жінки прали, прасували білизну. Якщо була гарна погода, виносили на
двір все: постіль, покривала та інший текстиль. також у вівторок готували до
свята святковий одяг. Чоловіки тим часом оглядали поля й заготовляли дрова для
випікання пасок.
Чиста
середа
(піктограми – писарчук,яйце звичайне)
Думаю,що
вам найцікавіше дізнатися про середу, адже це сьогоднішній день.
Середа
була днем своєрідного завершення найважливіших робіт: у середу під вечір слід
було упоратися з городом, навести лад у хаті, прибрати її зовні. Увечері
починали причиняти тісто для пасок, дівчата вибирали яйця для писанок, готували
віск, кіцку (писало), природні барвники. Хлопці ж прибирали подвір’я, складали
дрова, звільняли двір від всякого мотлоху тощо.
Цього ж дня Юда Іскаріот, будучи людиною жадібною і
розважливою, зрозумів, що бути поруч з Христом йому невигідно. Він знав, що
старійшини та первосвященики Храму хочуть убити Спасителя, і сам пішов до них.
Він запропонував видати їм Вчителя, коли той буде сам, і попросив за це грошей.
Йому запропонували 30 срібняків. Це була не дуже велика сума: стільки за
законом Мойсея становив штраф за ненавмисно вбитого раба.
Страсний
четвер (піктограми – крапля води,свічка,писанка)
День
страстного тижня, з якого починаються приготування до празникування – це
Страстний четвер, який ще називають Живним, або Чистим. За стародавнім звичаєм
на світанку цього дня дорослі і діти особливо урочисто миються. Український
звичай велить це робити біля криниці або річки. До Чистого четверга оселя має
бути прибрана, чиста. Господині розвішують у домівці рушники, прикрашають стіни
барвистими витинанками. Свічкою, принесеною увечері з церкви, випалюють
зображення хреста на одвірку над входом до хати. Страсну свічку зберігають до
наступного Страсного четверга.
Традиційно
у Чистий Четвер до свята купують дітям якісь обновки. Також саме в Чистий
Четвер дівчата розписують писанки для коханих та готують великодні листівки.
У
Четвер відбулася Таємна вечеря, це день
перед розп’яттям Сина Божого. У цей день Христос зібрав своїх учнів і розповів
апостолам, яке майбутнє його чекає. Він також розказав учням, що серед них є
зрадник, який зрадив його.
Страсна
п'ятниця (церква , Ісус на хресті)
Велика
п'ятниця - це день жалоби на спомин про страсті і смерть Христа. Богослужіння
Великої п'ятниці проникнуті Духом жертовної любові
Цього
дня християни строго постять. Заборонено в Страсну П'ятницю співати й
веселитися. Кажуть, той, хто сміється у п’ятницю, проплаче цілий рік.
Кульмінація цього дня – винесення Плащаниці( це велика картина із зображення
розіп’ятого на хресті Ісуса). Досі старші
люди намагаються нічого не їсти, хоча дехто постить аж до самої неділі.
Обряд
Богослужіння у Велику П`ятницю дуже вирізняється з поміж інших. Правиться в
церквах утреня і вечірня Великої П`ятниці та Великої Суботи, в яких
підкреслюється строга Божа справедливість, безконечна Божа любов і милосердя
Боже до нас, грішних. Невід`ємною складовою частиною обряду є Плащаниця -
кривава історія спасіння роду людського. Плащаниця - це простирало, в яке
завинули мертве Тіло Христа, коли Його клали до гробу
Велика
Субота
(кошик з писанками,пасочка)
У
Велику Суботу в обов’язки господаря входило підготувати кошик для посвяти –
його промивали у протічній воді й сушили на сонці. Жінки ж малювали писанки,
готували смажене й варили їсти, пекли паски. А увечері наповнювали кошик.
Найбільш урочистим був вечір у Великодню суботу: біля вогнища на церковному
городі. Хлопці розповідали різні казки, легенди, пригоди та історії.)
-
Що роблять ваші мами і ви у великодню суботу? (збирають кошик,активно
готуються). Так адже завтра надзвичайно велике свято,а чому саме я вам розкажу.
А
тепер давайте згадаємо події страсної п’ятниці.
Біблійна легенда про розп’яття Ісуса Христа.
…
А в неділю сталося чудо…
Біблійна
легенда про воскресіння Ісуса Христа.
(дзвонять
церковні дзвони) . Діти, а що ж це за дзвони. (Дзвони, які сповіщають про
воскресіння Христа). Христос Воскрес! Саме так люди сповіщають про воскресіння
Христа.
2.3.Гра«Збирання
великоднього кошика»
2.3.1.Розгадування
загадок
Отже діти,ми з вами дізналися про такі найважливіші та
найчутливіші моменти із життя Ісуса і християн, а тепер я пропоную вам
повернутися до нашого Великоднього кошика.
( Ілюстрацію
пасхального кошика вчитель чіпляє на дошку)
-
Ось
ми маємо з вами кошика, але нам потрібно наповнити його продуктами, які
освячують в церкві. Для цього вам потрібно відгадати загадки. Розгадкою яких і
будуть потрібні мам продукти.
-
Ви
готові до участі в конкурсі? Тож розпочнімо!
(Учні розгадують загадки, виходять до дошки і поетапно вивішують
ілюстрації продуктів, таки чином «наповнюючи кошика»)
Загадки
ü В кожнім місті і селі
На Великдень головна
На столі.
(паска)
- А що ж символізує паска? (Паска – символ Царства Небесного та воскресіння, хліб
вічного життя, яким став для людей Ісус Христос). Добре,а тепер наступна
загадка.
ü Продукт із м’яса,
Без якого немає
свята
(ковбаса)
- Що символізує ковбаса? (Освячення м’ясних страв сягає коренями ще до старозавітної Пасхи: на це
свято споживали жертовне ягня. Ягня – це прообраз Ісуса Христа, який своєю
жертвою відкупив наші гріхи)
ü Молоко в казан налили,
Довго парили, варили,
Аж поки притомилося
І твердим
зробилося (сир)
ü Воно у каші розтає –
І та смачнішою
стає. (масло)
-Що символізують сир і масло? (сир і масло
є символами жертовності та ніжності Бога. )
ü Приправа
ця до страв корисна,
Хоч саму не сила
їсти,
З очей сльози
пустить він,
Такий їдкий
пекучий. (хрін)
Що
символізують часник і хрін? ( символізує
міцність, яку може дати людині віра у Воскресіння Господа Ісуса Христа. )
ü Барвисте яйце
По столу котилось.
З ковбасою
подружилось,
Біля хрону
покрутилось
І в храмі
освятилось. (писанка)
- Що символізує писанка і яйце? ( писанка символізує життя, достаток,
вічний рух; крашанка – побажання усякого добра. Яйце – символ зародження життя,
знак життя нового, воскресіння)
ü Що то за гість,що сам себе їсть? (свічка)
- Що ж тоді символізує свічка? (свічка символізує
просвітлення розуму,душі)
2.4.Фізкультхвилинка
2.5. Легенда про писанки.
Зараз
я розкажу вам одну із легенд про те як з’явилися
писанки.
*
Було це давно, дуже давно. Ще тоді, коли Ісуса Христа мали розіп’яти на хресті.
Плакала, гірко плакала Мати Божа і не знала, як допомогти синові, що робити,
щоб його врятувати. Аж ось що прийшло їй на гадку: принесе подарунок Пілатові.
Нічого в неї немає, та, може, всевладному Пілатові сподобаються помальовані
узорами яйця, і він помилує її сина.
Швидко
взялася до роботи. На білих, мов сніг, яєчках почала писати прекрасні
візерунки. І щойно сльоза падала на яйце, як одразу ставала червоною, мов
кров, крапкою. Коли вже намалювала з десяток яєць, зав’язала їх у хустину й
вибралася до Пілата. Прийшла до його палати й упала перед ним навколішки. Та,
як ставала на коліна, хустина розв’язалася, і всі писанки покотилися по цілому
світі. Закотилися вони й в Україну.
- Можливо, ви ще знаєте якісь легенди про
писанки?
* За галицькою легендою, писанки
вперше з'явилися як дяка доброму чоловікові. Коли Спаситель ніс хреста на гору
Голгофу, то стрів чоловіка, що саме ніс яйця в кошику до Єрусалима на продаж.
Чоловік бачив, як тяжко Ісусові нести хрест, поставив свій кошик у рові при
дорозі, а сам кинувся помагати Спасителеві. Ішли вони й разом несли хреста аж
на Голгофу.
Коли ж Ісуса вже розіп'яли, пригадав той чоловік за
свій кошик, та й повернувся на те місце, де його поставив. Приходить, дивиться,
а в кошику всі яйця — пописані та й пофарбовані. Не поніс він їх більше
продавати, а повернувся додому та й тримав як пам'ятку, бо мав те чудо за дяку
від Христа за те, що допоміг нести хрест. Від того й пішло фарбування та
писання яєць на Великдень.
*
Коли Ісус Христос ходив зі святим Петром по землі, то вони проходили через одне
село, а там невірні були. Побачили вони Христа, та й почали камінням та
грудками шпурляти в Нього. І як торкнеться камінь Ісусової одежі - зробиться з
нього писанка, а як торкнеться грудка, то перетвориться на крашанку. Святий
Петро позбирав усе те до кишені, а пізніше людям роздав. З того й пішов звичай
готувати писанки й крашанки до Великодня.
2.6. Розповідь про символіку
кольорів писанок
Найдавнішими вважаються крашанки - це писанки одного кольору. Згодом виникли багатоколірні писанки, в яких застосовувались різноманітні природні барвники. Але колір в писанці з'явився не лише заради краси, а й отримав своє символічне значення, походження якого не випадкове.
Найдавнішими вважаються крашанки - це писанки одного кольору. Згодом виникли багатоколірні писанки, в яких застосовувались різноманітні природні барвники. Але колір в писанці з'явився не лише заради краси, а й отримав своє символічне значення, походження якого не випадкове.
-
Ось,наприклад,
з чим вас асоціюється жовтий колір(відповіді дітей)
Жовтий, золотистий, оранжевий кольори писанки впливають на людину подібно до сонячного проміння, дають радісний, світлий настрій. В писанці означають тепло, надію, небесні світила, врожай в господарстві.
Жовтий, золотистий, оранжевий кольори писанки впливають на людину подібно до сонячного проміння, дають радісний, світлий настрій. В писанці означають тепло, надію, небесні світила, врожай в господарстві.
-
А які асоціації у вас викликає
червоний колір? (відповіді дітей)
Червоний колір на писанках, мабуть, є найбагатозначнішим. Недаремно в народній мові він зблизився з поняттям красивого, слова "красний" - "гарний" стали взаємовідповідними. Червона барва символізує добро, радість життя, для молодих - надію на щасливий шлюб. Саме червоне яйце є головним символом Воскресіння, жертовності і небесного вогню.
Червоний колір на писанках, мабуть, є найбагатозначнішим. Недаремно в народній мові він зблизився з поняттям красивого, слова "красний" - "гарний" стали взаємовідповідними. Червона барва символізує добро, радість життя, для молодих - надію на щасливий шлюб. Саме червоне яйце є головним символом Воскресіння, жертовності і небесного вогню.
-
Так, а що ви уявляєте коли
дивитеся на зелений колір?(відповіді дітей)
Зелений колір означає весняне пробудження природи, надію на гарний врожай.
Зелений колір означає весняне пробудження природи, надію на гарний врожай.
-
Які асоціації з блакитним
кольором?(відповіді дітей)
Блакитний - небо, повітря, а також здоров'я.
Блакитний - небо, повітря, а також здоров'я.
-
Що ви уявляєте коли дивитеся на
коричневий колір?(відповіді дітей)
Бурий, коричневий - землю і її приховану життєдайну
силу.
- Які асоціації у вас із чорним? Що він для
вас означає? (відповіді дітей)
Чорний колір - колір ночі, потойбіччя, всього невідомого і таємного. Також символізує нескінченність життя людини, продовження буття після смерті.
Багатоколірна писанка є символом родинного щастя, миру, добробуту.
Темні писанки писали на проводи, як вираз поваги до тих, хто відійшов у інший світ.
Чорний колір - колір ночі, потойбіччя, всього невідомого і таємного. Також символізує нескінченність життя людини, продовження буття після смерті.
Багатоколірна писанка є символом родинного щастя, миру, добробуту.
Темні писанки писали на проводи, як вираз поваги до тих, хто відійшов у інший світ.
(поступово вивішую на дошці
кольорові писанки(аркуші паперу))
2.7.Розповідь про головні символи.
(вивішую на дошці поступово
символи)
1)сонце (символізує
знання, справедливість,адже саме Ісуса називають сонцем правди)
2)хрест (символ початку і кінця
життя,символізує 4 сторони світу)
3)рослинні орнаменти(гілка – сосонка)-
(один з найдавніших символів життя, щорічного весняного відродження, вічної
молодості, здоров'я, росту)
4)спіраль (є символом часу, циклічних
ритмів року, народжень і смертей. Вона позначає розвиток, рух до вдосконалення)
5)грабельки,гребінці. (Це «небесна вода»,
що поєднує небо і землю(дощ). Коли падав дощ і водночас світило сонце, то
казали, що то купаються ангели й Матір Божа)
6)риба (символізує здоров’я,тому що ми
знаємо що у рибі є багато корисного для нашого організму)
7)листя дуба (символ чоловічої
гідності,довголіття,тому що дуб це довговічне дерево,яке має величезний
стовбур)
Отже,що символізує спіраль?(
закріплюю знання про кожний символ)
2.8. Перегляд відео «Майстерня писанкарства»
- Діти, а як називається мистецтво
розпису писанок ?(писанкарство)
- А яка назва інструмента,Яким
розписують писанки ?(писарчук)
- Добре, а хто знає,які матеріали
використовують для розпису? (віск,фарби,барвники,олії …)
Зараз ми побуваємо з вами в
майстерні писанкарства і поглянемо на виготовлення писанки власноруч.
(перегляд відео)
Погляньте уважно на зображення різних писанок.
- Якою технікою виконана кожна
писанка? (крашанка,дряпанка, мальованка, крапанка).
Так,правильно.
-
Так,ви побачили,що це досить складна робота,
щоб досягти бажаного вигляду самого яєчка.
2.9. Музей «Писанки»
- Діти,а чи знаєте ви,де у нас, в
Україні знаходиться,музей,будівля якого виконана у формі писанки? (У Коломиї)
- Можливо, хтось там вже бував?
(відповіді дітей)
- Так, це єдиний в Україні музей
писанкового розпису. Сама експозиція має
в арсеналі більше 6000 писанок з різних регіонів України. Але не тільки писанки
є гордістю музею – вироби з міді, старовинні прикраси, посуд, ляльки, одяг –
подивитись є на що, я Вас запевняю.
Також цей музей вважають 8 чудом України. Можливо ви колись
будете в Коломиї, тому рекомендую вам завітати у цей музей.
(показую деякі види експонатів писанок)
2.10. Практична робота «Розмальовування писанки»
Тепер
ви уже багато дізналися про писанки, їхню символіку і зможете самі намалювати
свою писанку,яку б могли подарувати близькій для вас людині.
Перед
вами зображені шаблони писанок. Ви повинні вибрати орнаменти які будуть на
вашій писанці. Орнаменти бувають різні: рослинний, тваринний, геометричний,
побутовий. Кожен значок, кожна риска на писанках, мальованках мають свою
життєдайну силу. Також ви повинні вибрати колір,ви уже знаєте,що символізують
деякі кольори. Пофантазуйте і додайте щось своє.
(я
роздаю дітям шаблони писанок)
-
Хто б хотів розказати кому він хоче подарувати свою писанку? (відповіді дітей)
2.11.Розповідь про ігри з
великодніми яєчками.
Ще
з давніх- давен,після освячення продуктів із великоднього кошика, діти,молоді
парубки й дівчата збиралися на подвір’ї церкви і грали різні ігри з
крашанками,це було дуже захоплююче й весело.
Ігри були різноманітними,наприклад : хто дальше покотить яєчко, гра
навбитки(два яєчка билися один об одний,у кого яєчко розбилося першим, той і
програвав), також гра «Знайди із зав’язаними очима», гра «Куди показує крашанка»
(Розкручують крашанку і накривають шапкою. Хто вгадав, куди яйце показує
носиком, той виграв.)
2.12.Розповідь про
Веснянки.
А ще в період весняних днів ,коли починали танути сніги й
наставала тепла пора, наші предки святкували прихід весни. Дівчата
співали пісні, що називалися веснянками. За допомогою веснянок люди передавали свою енергію природі, щоб
усе живе навколо прокинулося і знову ожило.
Співали наприклад такі тексти :
* * *
Благослови, мати,
Весну закликати!
Весну закликати,
Зиму проводжати!
Зимонька в візочку,
Літечко в човничку.
Благослови, мати,
Весну закликати!
Весну закликати,
Зиму проводжати!
Зимонька в візочку,
Літечко в човничку.
* * *
— Ой, ти весно, весно,
Ти чого до нас прийшла?
— Я прийшла до вас з теплом,
Із зеленим житечком!
— Ой, ти весно, весно,
Ти чого до нас прийшла?
— Я прийшла до вас з теплом,
Із зеленим житечком!
ІІІ.
Заключна частина
1. Бесіда
- Заняття добігає
до кінця, і ми усі старанно і плідно попрацювали на нашому занятті.
- Що нового ви
дізналися на нашому виховному занятті?(дізналися про свято ВЕЛИКОДНЯ і
традиції, пов’язані з цим святом,про символіку писанок,музей
писанкового розпису, ігри з крашанками,про веснянки)
- А що важливого
ви для себе почули на занятті? (відповіді дітей)
- Вам було цікаво
на занятті?(Так або ні)Чому?
- Отже, як ми
повинні ставитися до підготовки до свята і самого свята Великодня?
(відповідально і з повагою) . Чому?( бо ми завдячуємо всьому що у нас є зараз
нашому Ісусу,який віддав за нас своє життя)
- Добре, ви
справжні молодці.
Вчитель. Минають
часи, спливають десятиліття й віки, а українські традиції й обряди, такі як
Великдень, переходять від покоління до покоління. їх бережуть, тому що наш
народ шанує свою віру, поважає обряди пращурів і палко любить свою землю. Цього
я і бажаю всім вам, дорогі друзі. До побачення!
Комментариев нет:
Отправить комментарий